Mamy już za sobą pierwsze 30 dni. Pisaliśmy o tym, co dziecko potrafi, jak się rozwija, co powinno nas zaniepokoić. Dziś skupimy się na kolejnych miesiącach rozwoju dziecka i tym, co charakterystyczne dla danych okresów. Omówimy kolejne kamienie milowe rozwoju, zwrócimy uwagę na problemy rozwojowe. Wspomnimy też o odruchach i reakcjach, które powinny się pojawić lub powinny powoli zanikać.
W drugim i trzecim miesiącu życia dziecko staje się coraz bardziej żywiołowe i pogodne. Jego sen i potrzeba karmienia normują się powoli, okresy bez drzemek w ciągu dnia się wydłużają, rzadko kiedy sen ma miejsce na spacerze – wokół zbyt wiele się dzieje. To też czas pierwszych dolegliwości trawiennych czy kolek. Większość ruchów malca jest jeszcze przypadkowa i nieskoordynowana, ale przestaje mu wystarczać jednie leżenie na plecach czy brzuchu. Kładzione w ten sposób dziecko potrafi już unosić główkę i ramiona, a nawet wytrwać w tej pozycji nieco dłużej. Rozwija się też jego wzrok, pojawia się głębia ostrości i dziecko zaczyna dostrzegać trójwymiarowość. W tym wieku dziecko głośno się śmieje, może go rozśmieszyć wszystko, traktuje śmiech jako pozytywną reakcję na otoczenie, przede wszystkim na obecność mamy i taty. Pojawia się pierwszy – świadomy uśmiech, który jest przejawem komunikacji, zwykle zarezerwowany dla rodziców. Wiek 2-3 miesięcy to wiek bardzo towarzyski. Dziecko uwielbia inne dzieci, a osoby obce nie powodują lęku. Kształtuje się powoli układ nerwowy i emocjonalna sfera dziecka.
Dziecko w drugim i trzecim miesiącu potrafi:
- Unosić główkę i ramiona, leżąc na brzuchu
- Leżąc na plecach, powoli zaczyna przewracać się na bok
- Rozwija się percepcja wzrokowa, dzięki czemu dziecko widzi więcej niż dotychczas
- Występuje natężona reakcja orientacyjna, dziecko zafrapowane jakimś bodźcem, zatrzymuj wszystkie ruchy i skupia uwagę tylko na tym, zwykle towarzyszy temu otwarta buzia
- Gaworzy coraz więcej, część dźwięków z czasem zaniknie, część przerodzi się w słowa i późniejszą mowę
- Mózg doskonali widzenie obuoczne
Jak wzmacniać jego rozwój?
- Powieś kolorowe, szeleszczące zabawki nad łóżeczkiem, które dziecko będzie próbowało złapać
- Czytaj krótkie, rymowane wierszyki, zmieniając ton głosu
- Umożliwiaj mu trening główki, kładąc je na twardym podłożu z rączkami nad klatka piersiową – oczywiście pod okiem rodziców
- Stymuluj rozwój wzroku, wykonując ruch kolorowymi zabawkami w obrębie twarzy dziecka (odległość 30-50 cm)
- Noś dziecko tak, by znad Twoich ramio mogło oglądać świat
- Dziecko lubi pozycję pionową – przodem do otoczenia, tak ogląda świat i to, co wokół niego! W tym wieku staje się to jednym z jego ulubionych zajęć! Jednak w tym wieku może jeszcze nie utrzymać prosto główki, miej to na uwadze! W 3 miesiącu radzi sobie z tym już zdecydowanie lepiej
- Tańcząc z dzieckiem na ręku wzmacniamy jego mięśnie oraz równowagę
- To też dobry okres, by rozpocząć naukę pływania – może nauka to za dużo powiedziane, ale to dobry czas, by regularnie chodzić na basen, przykładowo wybierając zajęcia dla niemowląt
- Ćwicz z dzieckiem artykułowanie różnych dźwięków, mów do niego bardzo dużo i bardzo często
- Daj mu do dotyku różne materiały: frotowy ręcznik, aksamit, len – możesz je również gładzić tymi fakturami oraz pozwalać mu ich swobodnie dotykać